25 april 2007

Verzorging















Ik moest steeds de dierenarts bellen voor een nieuwe kuur antibiotica (de dierenarts stelde dat niet zelf voor). We kregen elke keer een kuur van maar 10 dagen mee, maar uiteindelijk belde ik of we zes weken door mochten gaan. Dat mocht gelukkig.

Op het internet las ik namelijk een verhaal van een andere Maine Coon die nog maar 2 kilo woog toen ze bij de dierenarts kwam, ontzettend hoge nierwaarden had, en ook een nierbekkenontsteking. Na zes weken antibiotica was de kat ontzettend goed genezen. Ik zag dit al helemaal voor me met Linus. Linus zou ook genezen, en daar zouden wij wel even voor zorgen.

We stonden al sinds het begin 's nachts op om Linus een voedingsspuit te geven. Nu hij brokjes had, at hij die ook soms 's nachts. Ook gaven we hem om 3 uur vaak drinken. We hadden een heel schema gemaakt, waarbij hij om:

7 uur fortekor
8 uur eten en drinken (eten was 1 of 2 spuiten)
8 uur Vitamine B
10 uur eten en drinken
11 uur antibiotica
13 uur eten en drinken
13 uur Lactulose
15 uur eten en drinken
18 uur eten en drinken
20 uut eten en drinken
22 uur eten en drinken
23 uur antibiotica
voor het slapen nog 1 spuit
's nachts brokjes en drinken

Linus at zo een blikje per dag, en wat brokjes.

Vitamine B

Linus kreeg in het begin ook Vitamine B. Dit helpt het herstel bij een nierbekkenontsteking, en is sowieso goed voor katten. Op Whiskas.nl staat dit over Vitamine B:

De diverse vitaminen B zijn belangrijk voor veel lichaamsfuncties van de kat, met name: vitamine B1 (thiamine), vitamine B2 (riboflavine) en vitamine B12 (cobalamine). Deze vitaminen worden niet door het lichaam opgeslagen en moeten daarom regelmatig aan het voedsel worden toegevoegd. Vitamine B1 is extra belangrijk, omdat dit onmisbaar is voor de stofwisseling van gluciden (die in voedsel zitten). Als je kleine metgezel een tekort aan deze vitamine heeft, kan dit leiden tot apathie en een verlies van de eetlust, met als gevolg neurologische en hartproblemen.















Lactulose

We gaven Linus ook Lactulose (1,5 milligram per dag, met een kleine spuit in de mond), zodat zijn ontlasting weer normaal zou worden. Linus poepte in het begin maar 1 keer in de 4 a 5 dagen. Normaal poepen katten 1 keer per dag, soms om de dag. De Lactulose kan je gewoon bij de Etos of Kruidvat kopen, maar zorg er wel voor dat je de goede koopt, zonder smaakje oid. Het is ook bij de dierenarts te koop, maar die raden vaak aan om het in een gewone winkel te kopen.

Lactulose heeft geen werking in het lichaam. Het komt in de darmen terecht, en zorgt ervoor dat de poep zacht wordt of blijft. Nierkatten vechten altijd tegen uitdroging, en de ontlasting droogt ook vaak uit. Soms zorgt dit voor verstopping, en moet je uiteindelijk met een klysma aan de slag. Wij hebben dat gelukkig niet hoeven doen, omdat de lactulose goed werkt. Wij gaven het elke dag, tot het eind van zijn leven.


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is allemaal zo herkenbaar jou site geeft me wel veel steun nu ik nog in een verdrietige rouwende periode zit om het verlies van mijn allerliefste kat Timon hij heeft maar liefst 8 1/2 jaar mogen worden!Het begon met braken steeds maar braken en dicht bij me willen zijn snachts mij aan staren en tegen mij aan liggen op een dichte manier waardoor ik ook niet meer goed sliep. Naar dierenarts geweest en na tijdje dokteren en na foto's hebben gemaakt kwamen ze erachter dat zijn darmen verstopt waren. Dit hebben ze operatief moeten verwijderen en kwamen er zo achter dat mijn lieve kat nog maar leefde op een nier en dat die ook al aangetast was vergroot en verbleekt. Ze gaven hem nog een jaar maar dat heeft niet zo mogen zijn 6 dagen na de operatie heb ik hem in moeten laten slapen zijn andere niet had het ook opgegeven en hij was totaal aan het vergiftigen. Ook zag ik Timon in de loop der tijd vermageren maar hij was nog al dikkertje dus ik gaf hem wel iets minder vlees dacht dat het daardoor kwam in eerste instantie maar waarschijnlijk was hij toen al ziek aan het worden. Helaas zie je het en merk je het veel te laat op dat is een groot nadeel aan deze ziekte.
Hij is gestorven in mijn armen zo wilde ik dat ook want hij vond het altijd vreselijk bij de dierenarts.
Wilde dit toch even kwijt want nu ik dit hele verhaal lees komen er voor mij nu nog heel veel puzzelstukjes op een plek!
Dat geeft mij nu wel iets meer rust en heb nu minder vraagtekens?

Groetjes Stefanie

Anoniem zei

Hoi Stefanie,

Ik wil je heel veel sterkte toewensen met het verlies van Timon. Het is niet eerlijk dat hij maar 8,5 is geworden :(.

Het is inderdaad vreselijk dat je er eigenlijk altijd te laat achterkomt als er iets met de nieren is. Tenzij je het al een keer meegemaakt hebt denk ik, want nu herken je de symptomen natuurlijk gelijk :(.

Hoe gaat het nu met je? Heb je nog andere katten?

Heel veel sterkte nog!

Liefs,
Wendy

Timon zei

Hoi Wendy

Bedankt voor je reactie terug!
Nee ik heb verder geen andere katten alleen Timon had ik.
Vandaag heb ik ook weer een slechte dag heb gisteren pas zijn kattebak even helemaal in sopje gezet hij stond nog steeds zo nadat hij was ingeslapen op 1 julie ik kon het niet aan om alles al schoon te maken en op te ruimen.
Gisteren heb ik dan toch de kattebak schoongemaakt ook al had hij er de laatste tijd ivm zijn ziek zijn niet eens meer op gezeten hij plaste er steeds naast ipv van op. Toch heb ik de kattebak nog terug gezet op zijn plaats ik kan hem nog niet opruimen alles staat nog zoals het was zijn mandje alles ik kan het nog niet helemaal los laten dat kost mij echt tijd moet echt verwerken.
Heb hem 8 1/2 jaar bij mij gehad een echte huiskat altijd samen en dan ineens is het weg ben wel in een gat gevallen mis hem verschrikkelijk. Soms is het net of ik hem nog hoor!
Je site geeft me veel steun en herkenning ben ook bezig met een blog maar kom er nog niet helemaal zo uit hoe het allemaal in elkaar steekt.http://mijnliefstetimon.blogspot.com/ kijk maar zou het wel leuk vinden.

Groetjes Stefanie

Anoniem zei

Hallo

Over symptomen gesproken,
er kan ook nierfalen bestaan met een hele dikke mollige kat...
wat bij onze Knorrie zo was.
Nu is mijn lieve Bella van 9 zo zwakjes en heeft zulke hoge waarden dat een infuus afgeraden wordt...
haar vacht glanst prachtig, en ze is wel nog scherp.
Ze was onderkoeld en veel te mager geworden, maar omdat ze wel veel at en dronk maakte ik me daarover geen zorgen..

Het is zo moeilijk om precies alles mee te wegen, zorgen maak je je meestal pas bij afwijkend gedrag of niet eten en zo...

Mijn lieve Bella haar nieren waren dus ook stiekum aan het achteruit gaan...1 dag maar is ze opvallend anders en dan deze uitslag..
Ur 59 Crea 444


Groetjes Renate